Scroll Top


4. Déméter

A bennünk élő istennő: DÉMÉTER

Az istennő, akinek mítosza elsődlegesen lányával, Perszephonéval
kapcsolódik össze.

A köztudatban, az anyaság, a termékenység, az anyagi világban
megmutatkozó bőség archetípusos hordozója.

Szerintem ennél bonyolultabb: teljesebb is, de „árnyékosabb” is a
DÉMÉTER minőség.

Kronosz és Rheia második gyermekeként született, Zeusz a testvére, s
gyermekének apja is egyben.

Egy napon, az Alvilág ura Hádész, szemet vetett a gyönyörű bakfis
Perszephonére – és Zeusz (az Apa) beleegyezésével(!) – virágszedés
közben elrabolja, sötétkék paripák vezette fogatán földalatti birodalmába
ragadja őt.

DÉMÉTER az őrülettől jajongva, kilenc napon át étlen-szomjan keresi
lányát, mígnem megtudja az igazságot. Ekkor eltávozik az Olümposzról,
mélységes gyászba borul – és vele együtt gyászba borul a Föld is.

Kietlenné, sötétté, terméketlenné válik minden.

Hosszan sztrájkol az élet-adó istennő…

Ettől még Zeusz is megretten, ezért ráveszi Hádészt egy egyezségre:
tavasztól – őszig, engedje vissza anyjához a Földre Perszephonét, az év
maradék részét (tél), pedig az Alvilágban (tudatalatti/tudattalan)
úrnőjeként élheti vele, a hitvesével.

Amikor Perszephoné visszatér a Földre, és végre találkozhat
DÉMÉTERrel, virágba borul minden, ragyogni kezd a Nap, megéled a
természet. Szeretet kapcsolatuk gyümölcseként, nyáron és ősszel
beérnek a termések, bőséges gondoskodást árasztanak az emberiség
számára.

Az igaz találkozások boldogsága.

A szeretett-től elválás fájdalma.

E kettő örök, soha nem szűnő váltakozása, körforgása.

Tavasz, Nyár, Ősz – és Tél.

Az Anya-Gyermek kapcsolódás szépséges és a közeledési-távolodási
kísérletek, örök ambivalenciával terhelt viszonya.

A DÉMÉTER minőség, eredendő és alapvető hajlamait tekintve
gondoskodni, táplálni, óvni és védelmezni akar.

Sokat tud a veszteségről, a gyászról, a sorsban munkálkodó hatalmas
erőkről, melyek váratlan, tragikus és visszafordíthatatlan fordulatokat
hoznak.

Tudja és ismeri a szeretet – legfőképpen a szülői szeretet – mélységes
kötelékét, gyöngédségét, áldozathozatalra való képességét.

És az olykor fojtogató, az érzelmi kiszolgáltatottságából adódó,
mártíromságra hajlamos, passzív-agresszív, bekebelező szándékát is.

Továbbá, képviselete annak a hatalmas belső erőnek, küzdési
képességnek, bátorságnak is, ami szerettei bántalmai okán ébred fel
benne.

Önmaga kívánalmait félre téve, megvalósulását a gyengék, elesettek,
kiszolgáltatottak, betegek, gyermekek iránti odaadó gondoskodásban
tudja megmutatni.

(Sokszor férjnek is tudattalanul olyant választ, aki gyenge fizikumú,
beteges, gyámolításra szoruló, függőségekre hajlamos, irányításra
vágyó, gyermeklelkű férfi).

„Kifelé” él. A másokkal való aktív, segítő szerepű kapcsolódás adja az
identitását, léte beteljesedését.

A BENNÜNK ÉLŐ ISTENNŐK TÁNCA, szerdai zárt csoporton ezekkel a
belső minőségeinkkel, az ezekben rejlő erőforrásokkal, illetve ugyanezek
veszélyeivel (áldozat szerep, mártírság, „szeretetteljes” leuralás,
birtoklás, kontroll) fogunk dolgozni – sok mozgásos-táncos és bodywork
gyakorlattal.

Tünde

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.